Lehdistötiedote Ronja Weililta, Ende Geländen tiedottajalta

Tämä on käännös Ende Geländen sivuilla 23.9.2020 julkaistusta tiedotteesta.

Jälleen kerran tulee selväksi, että demokratia ja tehokas ilmastonsuojelu eivät ole itsestäänselvyyksiä. Suurin osa ihmisistä haluaa suojella ilmastoa. Ja tiede kertoo meille tarkasti, mitä tämä vaatii: meidän on luovuttava hiilestä, ja mieluummin tänään kuin huomenna. Saksan hiilivoimalat ovat Euroopan suurin hiilidioksidilähde. Jos otamme ilmastonsuojelun tosissamme, meidän täytyy ajaa ne alas heti.

Mutta kuitenkin se, mitä Saksan hallitus on myymässä meille “hiilestäluopumislakina”, on enemminkin hiilen-ylläpito-takuu. Ilmastoa tuhoavat voimalat saavat saastuttaa edelleen vuoteen 2038 asti. 2038 – se on rikos ilmastoa kohtaan. Se on rikos oikeudenmukaisuutta kohtaan: yritykset saavat miljardien tukia palkinnoksi siitä, että ovat jo vuosikymmeniä täyttäneet taskunsa tuhoamalla. Se on rikos globaalin etelän ihmisiä kohtaan: he kokevat ja kärsivät jo nyt eniten ilmastokriisistä, jota saksalainen hiili kiihdyttää. Se on rikos nuorta sukupolvea kohtaan: he joutuvat elämään planeetalla, jonka kasvupakko on tuhonnut ja joka on riistäytynyt käsistä. 2038 on petos Pariisin ilmastosopimusta kohtaan: 1,5 astetta ja 18 lisävuotta hiilelle eivät sovi yhteen. Liittovaltion hallitus rikkoo tässä räikeästi omia sopimuksiaan. Hyväksymällä tämän hiililain se tekee petoksen demokratiaa kohtaan.

Tähän ei ole tekosyitä. Ei ole myöskään mitään neuvoteltavaa, sillä ilmasto ei neuvottele. Grönlannin jää sulaa samalla, kun me puhumme. Kalifornia on jo viikkotolkulla ollut liekeissä. San Fransisco on kuin suoraan kauhuelokuvasta. Olisi hirvittävän helppoa puhua muista lukemattomista ilmastokatastrofeista, lämpöennätyksistä, metsäpaloista, sulavista jäätiköistä, puukuolemista Saksassa ja erityisesti – ihmisistä, jotka menehtyvät vuonna 2020 ilmastokriisin takia. Mutta kysyn tosissani – mitä pitää vielä tapahtua? Kuinka usein meidän on vielä kerrottava tämänhetkisen ilmastokriisin kauhusta?

Se, mitä tällä hetkellä koemme, ei ole enempää eikä vähempää kuin tuhoisa virhe, ja sen seuraukset ovat käsittämättömät. Virhe, joka kerran tapahduttuaan on korjaamaton. Ja juuri nyt elämme ratkaisevia vuosia, kun käännekohtia ei ole vielä ohitettu. Olemme jo myöhässä, mutta ehkä voimme silti pelastaa planeetan. Kysymys kuuluu, miten? Miten käytämme tämän arvokkaan ajan? Mikä on politiikan vastaus tähän kriisiin?

Juuri nyt Saksan energia- ja elinkeinoministeri Altmaier ajaa myös energiakäännöstä* päin seinää: aurinko- ja tuulienergiasta saatavaa sähköä jarrutellaan ja pidetään pienimuotoisena. Tämän näyttää uusiutuvan energian lainsäädännön, EEG-Novellen, luonnos, jonka Altmaier tänään esittelee kabinetissa. Päämäärä on selkeä: konserneja kuten RWE:tä suosiva politiikka, jotta nämä voivat jatkaa voiton tahkoamista likaisella hiilellään. Uusiutuvien energianlähteiden laajentamisen ja hiilestä luopumisen sijaan hallitus haluaa sytyttää palamaan kaasun: puhdas kaasu on likainen valhe. Meiltä puuttuikin kasvuhuonepäästöistä metaani, jotta päästöt nousevat yli kriittisten käännekohtien.

Maailmasta irtaantuneella ilmastopolitiikallaan hallitus sulkee silmänsä todellisuudelta: maapallo on liian pieni rajoittamattoman kapitalismin kasvuahneudelle. Järjestelmä, joka perustuu jatkuvasti kasvavalle hiilen poltolle, katumaastureiden myynnille, masennuslääkkeiden popsimiselle ja tankkien rakentamiselle, voi toimia vain riistämällä. Talouskasvu ei voi ikinä olla osa ilmastonsuojelua. Päinvastoin – talouskasvu kiihdyttää ilmastokriisiä. Kapitalismi, harvojen ja valittujen hyvinvointi ja vapaus – on ostettu kalliisti muiden häikäilemättömällä riistolla. Ja luonnon riistolla. Mutta ilmastokriisi osoittaa: maailmalla on rajansa. Rikollisella hiililainsäädännöllään liittovaltion hallitus haluaa sivuuttaa nämä rajat. Se uskoo edelleen loputtoman kasvun illuusioon. Mutta fossiilisen kapitalismin aika on ohi. Järjestelmä on pettänyt.

Mitä muuta meille jää jäljelle kuin ottaa ilmastonsuojelu omiin käsiimme? Mitä muuta meille jää kuin kansalaistottelemattomuus? Näin lähellä 1,5 asteen rajaa meiltä on loppumassa aika. Ainoat keinot, joita meillä on pysäyttääksemme hiili on kaivureiden blokkaaminen. Jotta voimme pysäyttää ilmastokriisin, meidän täytyy tehdä hiilestä luopuminen itse. Me olemme saaneet tarpeeksemme komissioista, pisteohjelmista, tiekartoista, ilmastokabineteista ja New Dealeista. Kaikki nämä suuren kuuloiset nimikkeet eivät ole muuta kuin tyhjää ilmaa ja harhautuksia. Siksi tulemme viikonloppuna taas valtaamaan kaivureita ja toteuttamaan kansalaistottelemattomuutta pysäyttääkseemme ilmastorikolliset. Tämä ei ole pyyntö. Tämä on taisteluhuuto. Luopukaa hiilestä nyt tai me teemme sen. Me emme lopeta, ennen kuin viimeinenkin voimala on irti verkosta. Me menemme tuhon paikalla. Me tulemme pysäyttämään Reininmaalla yhden Euroopan suurimmista likamyllyistä ja seisautamme hiiliteollisuuden. Sen lisäksi tulemme blokkaamaan tänä vuonna ensi kertaa kaasuinfrastruktuuria, jotta käy selväksi: kaasu ei ole siirtymäteknologia uusiutuvana energiaan, vaan fossiilinen umpikuja. Me taistelemme, kunnes kaikki sähköntuotanto fossiilisista energialähteistä on lopetettu.

Tilanteen huomioon ottaen on selvää, ettei toimintamme voi toteutua totuttuun tapaan. Ende Gelände on siksi työstänyt kattavan hygieniakonseptin varmistaaksemme kaikkien osallistujien turvallisuuden Covid-19 pandemian vuoksi. Tähän sisältyy pienten lähtöpisteiden organisointi suuren leirin sijaan, turvaväleistä kiinni pitäminen, hengityssuojaimien pitäminen sekä tartuntaketjujen takaisin seuraaminen. Tämä vuosi on ollut erittäin haastava myös meidän liittoutumallemme. Yhtäältä nykyinen tilanne rajoittaa merkittävästi meidän toimintamahdollisuuksiamme. Toisaalta myös aikaikkuna, jonka aikana ilmastokriisille on vielä jotain tehtävissä, on sulkeutumassa henkeäsalpaavalla nopeudella.

Tuleva viikonloppu on lähtölaukaus liikkeelle, joka herää koronaviruksen aiheuttamasta halvauksesta. Sillä meillä ei ole aikaa hengähdystauolle ja meillä ei ole varaa toivottomuuteen. Liikkeemme on moninainen ja se toteuttaa erilaisia toiminnan muotoja. Mutta meitä yhdistää toivo oikeudenmukaisesta, kestävästä ja demokraattisesta yhteiskunnasta: yhteistyötä kilpailun sijaan, hyvä elämä kaikille voiton ja sokean kasvun sijaan. Nyt on aika kokonaisvaltaiselle muutokselle. Siksi tänä viikonloppuna on taas aika sanoa Ende Gelände! – hiilelle ja kapitalismille.

* suom. huom. saksaksi “Energiewende”, jolla Saksa on pyrkinyt uudistamaan energiantuotantonsa uusiutuvaan energiaan